Při výrazném zásahu do technické či obsahové stránky webu je třeba vždy počítat s dočasným poklesem organické návštěvnosti. Co je třeba ošetřit, abychom tento pokles eliminovali na co nejmenší ztráty?
Za výrazným zásahem do technické či obsahové stránky webu, se kterými se v poslední době setkávám, stojí nejčastěji několik níže popsaných situací. První je redesign stránek, kvůli modernizaci, zlepšení stránek z uživatelského hlediska(UX) nebo přechod na responzivní verzi webu. Druhým důvodem bývá změna URL stránek v důsledkem přechodu stránek na protokol HTTPS, změnou stávajícího CMS nebo změnou domény. Případně kombinace všeho výše uvedeného dohromady.
URL adresy mají být neměnné. Změna je nutná? Přesměrujte opravdu všechno!
URL adresy cílových stránek webu mají být tvořeny tak, aby byly neměnné. Pokud dojde k situaci, kdy je nutné je změnit, je třeba všechny dosavadní URL adresy stránek přesměrovat pomocí stavového kódu 301 v poměru jedna ku jedné. Pokud došlo v rámci změny k rušení obsahu některých stránek, přesměrujte tyto původní URL na stránky obsahově co nejvíce relevantní. Je důležité zmínit, že rušení obsahu bývá ve většině případů ke škodě. Takový krok si dobře promyslete.
Přesměrovat je třeba nejenom HTML obsah, ale také obrázky, pdf soubory, soubory s javascriptem, kaskádové styly, prostě všechno. Pravidla pro přesměrování z původních stránek needitujte, nastavte nová.
Zkontrolujte canonical tagy
Nezapomeňte na kontrolu nasazených canonical tagů, pokud budou nadále směřovat na stránky s původními URL adresami, které jste nyní přesměrovali, dojde k zacyklení robota. Taková komplikace může slušně zamíchat indexem.
Kromě canonical tagů zkontrolujte také nastavení open graf tagů, pokud je na webu využíváte. Využíváte-li RSS, je potřeba provést změny URL adres i tam.
Přesměrováním to nekončí
Ať došlo ke změně URL kvůli přechodu na HTTPS nebo změnou CMS, vyhledávače se na stránky dívají jako na nový web. Pro nový web je třeba vytvořit nový soubor robots.txt, který bude obsahovat funkční instrukce pro nové URL adresy i cestu k nového souboru sitemap. Pozor dejte na situaci, kdy se rozhodnete přesměrovat i tento soubor, mohlo by se stát, že začnou vyhledávače indexovat stránky, které měly původním souborem indexaci zakázanou. I sitemapu je třeba vytvořit znovu, s novými URL adresami a odeslat ji pomocí nástroje Search Console Googlu ke zpracováním. Tímto urychlíte indexaci nových URL u Googlu.
Pokud využíváte k propagaci bannerové kampaně, PPC a jiné propagační kanály, nezapomeňte změnit adresy cílových stránek ve všech systémech a na všech kanálech, které k propagaci využíváte. Pozor na afiiliate odkazy, odkazy v emailových podpisech, feedech pro zbožové srovnávače a další exporty pro partnerské stránky. Nezapomeňte změny ošetřit také v analytických nástrojích. Pokud web využívá cash, je třeba ji vymazat a přegenerovat.
Neopomíjejme „offline“
Pokud uvádíte URL adresy stránek také na tištěných letácích, vizitkách ba dokonce billboardech, je nutná změna i na nich. Najdou si jistě i reklamní materiály, kde změna již není možná. To je argument, který rozhodně mluví pro přesměrování původních URL adres stránek (i rušeného obsahu), neboť tak nepřijdete o uživatele, kteří by zabloudili na nějakou ze starých URL webu.
Jak dlouho bude trvat vyhledávačům zpracovat změny?
Záleží i na velikosti webu, Google by ovšem měl veškeré změny a přesměrování „přechroupat“ během 2 – 3 týdnů. Seznam takové změny zpracovává déle. Většinou je uváděn termín 1 – 2 měsíce, občas dokonce i déle. Srovnání rychlosti s níž vyhledávače zaznamenali změnu URL adres stránek, ke které v případě tohoto webu došlo kvůli přechodu na novou doménu, ke kterému došlo 26.9. , můžete porovnat na následujícím obrázku. Seznam ji zaznamenal téměř s dvou týdenním zpožděním.
Pokud se nejedná pouze o přechod na HTTPS a web mění také URL adresy stránek, nemusí Seznam tuto změnu „pochopit“ a zpracování tak bude trvat ještě o něco déle. Může se stát, že bude vyhledávat současně indexovat starou i novou verzi webu.
Dvakrát měř a jednou řež
Přípravám, které povedou ke změnám URL adres na vašem webu věnujte dostatek prostoru a času. Veškeré podklady zkontrolujte a především otestujte a ideálně zkonzultujte s odborníky.
Autor: Kačka Brůnová