AI: hudba, texty a kresby budoucnosti?
AI je buzzword, univerzální zaklínadlo. Někteří umělou inteligenci vítají a vidí v ní obrovskou příležitost, jiní hledí s obavami k nejbližší budoucnosti a věští apokalypsu.
Pojďme se podívat na vývoj a praktické využití momentálně dostupných AI nástrojů pro kreativní obory a marketing.
Rok 2022 byl průlomový v AI a ve strojovém učení. Věci se daly do pohybu a veřejnost si mohla poprvé skutečně „osahat“ kreativní generátory využívající neuronové sítě.
Odkud se vzaly neuronové sítě a proč došlo ke skokovému rozvoji?
Většina algoritmů, které používají dnešní neuronové sítě byla vyvinuta už před třiceti lety.
Tak proč ten rozvoj zrovna teď?
Za pokrok může exponenciální nárůst výpočetního výkonu počítačů.
Neuronové sítě totiž pracují na základě analýzy velkého množství dat za velmi krátký čas. Dokáží třídit získané informace a vytváří z nich vektory, pomocí kterých pak řeší předkládané úkoly, otázky a problémy.
Plusy a… limity
AI, neboli umělá inteligence nachází tzv. patterny, vzorce v datech, ze kterých se učí. Jedná se tedy o užitečného pomocníka u monotónních úkolů, kde stačí pouhá orientace na výkon, bez složitějších mechanismů cílení, nebo fact checku, tj. ověřování použitých informací. AI může pomoci také při kreativním procesu nahozením nepřeberného množství různých variací na daný nápad.
Seznamte se včas s novými možnostmi a vyzkoušejte si různé generátory, protože se brzy stanou součástí nejen reklamního průmyslu.
1. Neziskovka OpenAI a ChatGPT
Nástroj vychází z GPT 3.5 z roku 2020. Dokáže vygenerovat libovolné množství přesvědčivých byť občas fakticky nepřesných textů na objednávku. Zvládá i zdrojové kódy v řadě programovacích jazyků. Pravděpodobně se dá zneužít i na generování nových virů.
V posledních letech každý další rok je ve znamení až desetkrát chytřejších chat AI.
2. DALL-E 2
Generátor obrázků, který je od září 2022 otevřen všem.
3. Imagen a Parti – neuronové sítě od Googlu
Generují mnohem lepší výsledky, než DALL-E.
4. Midjourney
Veřejnosti plně otevřená síť s velmi dobrými výsledky.
5. Stable Diffusion
Otevřená síť, která vyniká tím, že se učila z pěti miliard obrázků na netu.
6. Synthesia.ai
Generování mluvených videí AI avatarem v 65 jazycích vč. volby lokálního akcentu, způsobu narativy, vlastního brandingu a fontu.
Denně aktualizovaný přehled všech dostupných AI toolů najdete na stránkách Futurepedia.
Důležitost probíhající změny podtrhuje i fakt, že už i společnosti jako Google počítají v rámci aktualizace algoritmů s AI, protože ubírají na rankingu SEO textům, které generuje umělá inteligence.
AI generátory se stanou velmi brzy užitečnými pomocníky i v nečekaných profesích. Během roku 2023 se očekává implementace neuronových sítí do profesionálních nástrojů, protože rychlost jejich výstupů u jednoduchých výpočetních úkonů a textů s opakujícími se motivy je bezkonkurenční. Úlohou lidí se stává správné zadání, kontrola výstupů a směřování využití v jednotlivých profesích.
Marketingové agentury AI v dohledné době ale nenahradí. Neumí totiž tvořit marketingový plán, ani marketingové strategie, ani se jimi řídit. Bez konkrétních strategických kroků do cíle určitě netrefíte. AI také neumí kontrolovat a interpretovat výsledky, určit priority napříč komunikačními kanály. Bez lidského faktoru u taktiky a postupů tudíž chybí systematické vedení směřující k dosažení stanovených cílů.
Autorská práva a negativní sentiment
Samostatným a velkým tématem jsou autorská práva u vzniklých děl. Podle americké legislativy AI nemůže mít autorské právo na výtvory, nicméně stále platí, že čerpá z již existujících děl, což může být z hlediska businessového využití přinejmenším problematické. V ČR v tuto chvíli neexistuje legislativa ohledně autorských práv u AI děl. K dispozici je pouze návrh nařízení Evropské unie o umělé inteligenci, který se zabývá spíš etikou a způsoby nasazování AI. Vznik regulací se předpokládá v nejbližších letech.
Problematika autorských práv často vede k negativnímu sentimentu u uživatelů. Třeba vánoční kampaň Komerční banky #nejcennejsivzpominka vyvolala nebývalou bouři na sociálních sítích nejen v komentářích, ale vznikala i samostatná pranýřovací videa na základě kontentu, který měl za cíl evokovat vánoční pohodu a šťastné vzpomínky z dětství.
Na co se máme připravit…
Revoluce v AI se týká mnoha oborů. Například loni britský AlphaFold od DeepMind dešifroval detailní mikrogenetické stuktury, a tak umí spolehlivě skládat proteinové řetězce, které tvoří základní kámen všeho živého. Takže si představte něco na způsob bájného kamene alchymistů v biochemii.
Velké firmy jako Meta nebo Microsoft už teď implementují prvky se strojovým učením. Na trhu se objeví pravděpodobně velké množství malých a dravých firem s různě implementovanými AI technologiemi.
Dřív jsme si mysleli, že revoluce strojů se dotkne nejdřív výroby a technických oborů. Zatím to vypadá, že v nejbližších letech bude mít velký dopad i na kreativní a vědecké obory.
… a jak?
Změny se teď neuvěřitelně zrychlí. Lidé se dlouhodobě obávají, že je nahradí technologie. Ale místo robotů to budou lidé, kteří umí nové technologie používat.
Předpokládá se také postupný zánik vyhledávačů, resp. jejich proměna na “Odpovídače”. Nechte si zkontrolovat SEO na vašich stránkách už teď.
AI a práce
Technologie budoucnosti samozřejmě nejsou samospásné. Jedná se jen o užitečné pomocníky.
Při technologickém skoku dochází i k takovým paradoxům, jako vzniku a zániku pracovní pozice AI našeptávačů / zadavatelů během jediného roku. Díky vývoji AI chatů jejich práci převzali roboti.
Zdroj: https://chat.openai.com/chat
Také brzy zahájí ve Spojených státech první soudní proces, kde člověka zastupuje umělá inteligence místo právníka. Celý článek zde.
Můžeme tedy říct, že AI je vynikající pomocník pro kreativní brainstorming a jednoduché úkony. Těšíme se na další vývoj!
Bonus:
Zde můžete zkontrolovat pravděpodobnost, jestli vás v následujících dvaceti letech nahradí robot.
Autorem článku je
Creative tým