Hashtagy vznikly jako nástroj pro kategorizaci obsahu na Twitteru, ale rychle se rozšířily na všechny sociální sítě. Používáme je na Instagramu, Facebooku, LinkedInu, TikToku, YouTube a dalších platformách. I když se způsob jejich využití neustále mění, zůstávají klíčovou součástí komunikace na sociálních sítích. Pokud vám přijdou hashtagy matoucí, nezoufejte! Připravili jsme pro vás stručného průvodce, který vám pomůže zorientovat se v jejich chaotickém světě a efektivně je využívat.
Význam hashtagů
Hashtagy mohou zvýšit organický dosah vašeho contentu a profilu na sociálních sítích. Pokud používáte sociální média pro marketing vaší značky, měli byste hashtagy využívat. Efektivní používání hashtagů však vyžaduje více než jen vytváření příspěvků s nicneříkajícími hashtagy #likeforlike a #followforfollow na Instagramu. Je důležité pochopit, jak optimálně s hashtagy pracovat na různých platformách.
Hashtagy na X
Začneme u X (dříve Twitter), kde se hashtag zrodil. Za doporučený počet hashtagů se považuje 1-2, ale jejich skutečný počet v příspěvku není teoreticky omezen (pokud se vejdou do vymezeného počtu znaků).
Použity mohou být v příspěvku kdekoliv – na začátku pro zdůraznění, na konci pro kontext nebo uprostřed pro zvýraznění klíčového slova. Hashtagy jde přidat také do komentářů při retweetu, do odpovědí a do popisu v bio. Přes hashtagy lze v rámci X vyhledávat nebo sledovat trendy.
Ukázka použití hashtagu při vyhledávání na X.
Příklady správného použití hashtagu na X.
Použití hashtagů na Instagramu
Na Instagramu můžete mít maximálně 30 hashtagů v popisku příspěvku, ale mnoho značek a tvůrců volí spíše nižší počet – mezi 3 a 5. Hashtagy se většinou vkládají na konec, tedy za copy. Někteří tvůrci využívají také různé separátory (např. tečku na řádek), aby se hashtagy zobrazily až po rozkliknutí copy.
Hashtagy nesmí chybět ani v popisu profilu. Můžete je na Instagramu vyhledávat a sledovat. V analytice lze také zjistit počet zobrazení.
Funkce hashtagů na Facebooku
Hashtagy na Facebooku? Ale ano, i tady fungují. Pokud z vaší stránky zveřejníte příspěvek, tak skrze hashtagy ho lze teoreticky dostat k lidem, kteří vaši stránku nesledují. Je ale důležité použít relevantní hashtagy, přes které se k němu potenciální sledující dostanou.
Aktuálně zde ale mnoho značek hashtagy aktivně nepoužívá a pokud ano, tak se omezují na minimální počet 2-3. Můžete je napsat kamkoliv ve vašem příspěvku nebo přidat do komentářů. Jsou užitečné pro seskupování obsahu v soukromých skupinách podle tématu.
Šetřete hashtagy na Linkedinu
Hashtagy na LinkedIn fungují prakticky podobně jako na TikToku a Instagramu. Využívají se ke kategorizaci obsahu.
Díky nim uživatelé najdou obsah či konkrétní téma. Pomohou k tomu, aby vás objevili další uživatelé, včetně těch, kteří s vámi zatím nejsou propojeni. Navíc je můžete na LinkedIn sledovat, což znamená, že se příspěvky obsahující vámi zvolené hashtagy budou zobrazovat ve vašem kanálu.
Na LinkedInu je dobré s počtem hashtagů šetřit, optimální je jich použít v postu 1-5. Hashtagy můžete vložit kamkoliv do vašich příspěvků, článků či komentářů.
Co TikTok a hashtagy?
Také na TikToku je optimální použít v příspěvku 3-5 hashtagů. Hashtagy najdete v popisech videí nebo na stránce Prozkoumat, kde jsou trendující hashtagy a videa, která je používají. A právě kombinování unikátnějších a specifických niche hashtagů s těmi trendujícími je nejlepší cestou, jak organicky podpořit váš obsah.
Jak tedy hashtagy správně používat?
Jednoznačná pravidla, jak k hashtagům přistupovat, neexistují. Vždy je dobré rozmyslet si, jak jejich používání sedí k vaší značce (klidně i té osobní). Jestli je využijete k vyhledávání vašeho obsahu, vytvoříte vlastní unikátní hashtag nebo je použijete jako klíčová slova. Myslete na to, že nemá smysl používat příliš obecné a nerelevantní hashtagy.
Vždy vybírejte hashtagy, které jsou relevantní ke konkrétnímu obsahu a rezonují s vaší cílovou skupinou.
Pravidelně analyzujte výkon svých hashtagů a sledujte trendy. Pomoci vám s tím mohou dnes již rozšířené nástroje pro správu sociálních sítí, které často nabízejí také analytiku hashtagů.
Hashtagy zůstávají i dnes důležitým nástrojem pro zviditelnění a kategorizaci obsahu na sítích. Správné používání hashtagů vyžaduje pochopení aktuálních trendů, přizpůsobení se změnám algoritmů a důraz na kvalitu před kvantitou. Správná strategie hashtagů může výrazně zvýšit dosah a interakci s vaším obsahem, zatímco nesprávné používání může mít opačný efekt. Je jisté, že # ještě není v roce 2024 dead.
Autorem článku je
Martin Buřič
Social Media Specialist