Stát se terčem internetových podvodníků není příjemné ani pro značku, ani pro její zákazníky. Nedávná zkušenost s klientem Aquapalace Praha nás přiměla sepsat několik jednoduchých tipů, jak se vyhnout nástrahám v podobě klamavé reklamy. Pro nás, kteří se pohybujeme v online marketingu, nebo těm, kterým označení URL, banner, identita značky, klamavá reklama nebo spam není cizí, mohou tyto tipy připadat až směšně jasné, možná zbytečné. Divili byste se, kolik uživatelů (vašich zákazníků) podvodníkům do dotazníku vyplní např. číslo kreditní karty.
Co se vlastně stalo?
Neznámý “vtipálek” rozeslal fiktivní zprávu s nabídkou volných vstupenek do Aquapalace Praha na tisíce kontaktů v aplikaci WhatsApp. Aby uživatel vstupenky mohl získat, musel sdílet zprávu s 20 kontakty v aplikaci WhatsApp a vyplnit údaje dotazníku, mezi kterými bylo i číslo kreditní karty. Po splnění těchto podmínek se překvapivě “nestalo nic”. Sdílením se ale reklama šířila pavučinovou rychlostí. Někteří uživatelé zprávu úspěšně “ignorovali”, jiní se ptali na Facebooku nebo Instagramu Aquapalace Praha, jestli se jedná o oficiální akci. Tuto volbu chválíme. Zbytek bohužel uvedl své osobní údaje a nadějně vyčkával vstupenky. Aquapalace Praha mimochodem nebyl jedinou obětí, na Slovensku to “schytala” Tatralandia.
Jak tedy komunikovat, když se značka stane obětí klamavé nabídky?
Máme pro vás dvě zprávy. Jednu dobrou, jednu horší. Ta špatná je, že podvodům na vaši značku předejít nelze. Ta lepší je, v roli záchranáře vašich zákazníků můžete zazářit a prokázat svůj proklientský přístup. Jak?
- Reagujte rychle všemi dostupnými kanály. Vytvořte varovný příspěvek na Facebooku. Přidejte výzvu ke sdílení, aby se varování rozšířilo. Informaci vložte také na web. Ideálně na homepage. Zkuste to třeba i offline v prodejnách.
- Posilte customer care a community management. Víme, pracovat o víkendu je otrava, ale podvodníci bohužel v neděli neodpočívají. Buďte k dispozici vašim zákazníkům a odpovídejte rychle.
- Sepište pro zákazníky průvodce, jak rozpoznat klamavou reklamu či podvod. Můžete tak varovat předem. Podobně to dělají třeba banky při užívání internetového bankovnictví.
A jak vlastně rozpoznat podvodnou nabídku?
Varování je prosté:
- Zdá se vám nabídka až příliš lákavá, a tím pádem podezřelá? Pak pravděpodobně bude.
- Je třeba všímat si textu a obrázků. Našli jste v textu chyby, nebo vám nedávají věty smysl? Podívejte se i na logo firmy a grafické zpracování. U oficiálních nabídek si dá firma velmi záležet na vzhledu reklamy a používá oficiální loga a barvy značky.
- Vždy zkontrolujte zdroj (název webové stránky, odesílatele e-mailu nebo zprávy). Například u názvu webové stránky, pokud neodpovídá oficiální webové stránce firmy, raději postupujte dle dalších bodů a na odkaz neklikejte.
- Nikdy nevyplňujte osobní a důvěrné údaje pokud si nejste jisti zdrojem, nebo zrovna nenakupujete na ověřeném e-shopu.
- Pokud se vám to celé nezdá, a nevíte, jestli se jedná o oficiální akci značky, nebo vám připadá nabídka z jakéhokoli důvodu podezřelá, kontaktujte infolinku, či sociální sítě firmy. Nejjednodušší způsob, jak získat jistotu. 🙂
Podvodům na internetu se asi nevyhneme. Bránit se ale můžeme obezřetností a zdravým úsudkem. A my z Fragile vám můžeme slíbit, že s námi nenaletíte. Pokud potřebujete konzultaci, nebo svěřit sociální sítě vaší firmy do dobrých rukou, jsme tu pro vás.
Veronika Zbořilová
Social Media Specialist