Musí naše značka být opravdu na TikToku? A dává smysl využívat chatGPT? Jsou ti influenceři stále relevantní?
Vývoj sociálních sítí v posledních letech výrazně zrychluje. Než stihneme jednu novinku vyzkoušet, za rohem se hned hlásí další. Je taková akcelerace dlouhodobě udržitelná? Nehrozí, že budeme jen dohánět trendy a opravdový smysl naší marketingové komunikace půjde na vedlejší kolej? Co dělat, aby nám neujel vlak?
A hlavně… Jakým trendům v sociálních sítích opravdu věnovat pozornost?
Sociální sítě mají velmi rychlou a proměnlivou dynamiku
Jedinou jistotou v oblasti sociálních sítí je změna. Svět se nezbláznil, jen trochu zrychlil. S pandemií tedy spíše výrazně akceleroval. Sítě reagují na vývoj technologií a taky se od sebe více či méně úspěšně “inspirují”. Jen se zamysleme, co vše ovlivnil TikTok, proč se na LinkedIn objevily Stories (které zase docela rychle zmizely) a jak si duální kameru z aplikace BeReal během chvilky přivlastnil i Instagram.
Hlavní roli hraje uživatelské chování – jak uživatelé aplikaci používají, co tam dělají a kolik času jí věnují. Jen Češi jsou na sítích v průměru skoro 3 hodiny denně. Sítě tak mají k dispozici obří množství dat a podle toho zavádí různé inovace. Naše feedy jsou díky algoritmům s AI stále více šité na míru jen nám.
Zdroj: shutterstock.com
Od vyladěného Instagram gridu k nedokonalým videím
Otázkou je, jestli je aplikace všech trendů a inovací vždy nutná. Musíme být taky na TikToku? A co když nemáme čas ani rozpočet na to, abychom každý týden publikovali 5 nových Reels? Jsou ti influenceři pořád relevantní? A dává smysl využívat chatGPT? S takovými otázkami se v agentuře setkáváme často. Značky si dobře uvědomují, že jsou sítě rychlé a neustále se mění. A zároveň nechtějí dopustit, aby jim ujel vlak.
Ano, sítě a jejich algoritmy mají trendy a novinky rády. Není to tak dávno, kdy bylo důležité, abychom na Instagramu měli vizuálně dokonalé obrázky a hlavně sladěný Instagram grid. Dnes se pozornost přesouvá k videím s rychlým střihem a nutnou dávkou nedokonalosti. Takovému obsahu dávají nyní sítě plusové body a snaží se mu algoritmem pomoci, aby dosáhl více impresí, reache i engagementu. Social media inovace je určitě dobré sledovat. Často totiž ovlivňují, jestli se námi vytvořený obsah vůbec k uživatelům dostane, jestli vůbec vzbudí pozornost v obsahem přesyceném prostoru, jestli si naši reklamu uživatel zapamatuje nebo třeba rovnou nakoupí.
Ale zároveň je dobré na trendech příliš nelpět. Dlouho totiž nevydrží a brzy se místo nich ukáže zase další novinka. Kam zmizely všechny ty posty s přáním hezkého mezinárodního dne štěstí? Proč už všichni nezveřejňujeme příspěvky v 9:00, když to ještě před pár lety fungovalo nejlépe? Jak to, že už nereportujeme počty followers a lajků? Odpovědí je změna.
Zdroj: meme generátor
Aktuální social media trendy
Co tedy funguje nyní a jakým social media trendům bychom měli opravdu věnovat naši pozornost, aby nám ten vlak neujel?
1. TIKTOK A JEHO VLIV NA SÍTĚ
Buď ho milujete a naprosto jste mu propadli, nebo nechápavě kroutíte hlavou. I kdybyste TikToku nefandili, nemůžeme popřít, že ho používá více než 2 miliony Čechů a jeho aktuální vliv na trendy a celkový vývoj světa sociálních sítí je obrovský.
AUTENTICITA
Posun k autenticitě není na sítích žádnou novinkou. TikTok však její akcentaci maximálně zvýraznil i na ostatních sítích a svou podstatou přesvědčil také velké globální značky, aby vystoupili ze zástupu dokonalých přestylovaných fotek, resizes / cuts televizních spotů a klíčových vizuálů produktovek. Vidíme posun ke zlidštění značky, sledujeme snížení nároků na kvalitu videa či grafiky a celkově větší důraz na autentické „teď a tady“.
ALGORITMUS
TikTok definitivně zboural mýtus, že na počtu followers záleží. Aktuálně jsme blíže k feedům, které jsou složené z oblíbeného obsahu, ne oblíbených účtů. Doporučený obsah algoritmem už vidíme také na Instagramu a Facebooku. Je to malá světlá naděje pro vzkříšení organického dosahu. Meta totiž slibuje maximalizovat zapojení uživatelů, a zároveň to poskytuje větší potenciál pro tvůrce i značky, kteří tak mohou zvýšit dosah úspěšných příspěvků i mimo jejich followers.
FULLSCREEN
Telefon nám přirostl ke každodennímu životu. Na UX i content se tak musíme dívat pohledem mobile first. TikTok způsobil revoluci nejen v krátkých videích, jejichž obliba roste, ale také ve formátech. Dominance čtvercového formátu 1:1 už pominula. Smyslem sítí je zaujmout pozornost. Pokud můžeme, přivlastněme si proto maximální možnou plochu mobilu, a to je fullscreen.
2. GENERACE Z MÁ NÁKUPNÍ POTENCIÁL
85 % české GEN Z dokážeme denně oslovit na sociálních sítích. Instagram, Snapchat, YouTube a TikTok. 71 % z nich tráví 3+ hodiny denně sledováním videí. Oproti současným ekonomicky aktivním generacím mění způsob využívání médií, konzumace obsahu i spotřebitelské chování.
97 % z nich hledá nové produkty a značky právě na sociálních sítích. Jen spíše čekají, že je značka povede zábavnou linkou, než že budou hned nasměrováni na seznam produktů se slevami. Je pro ně klíčová společenská zodpovědnost značky, udržitelnost i transparentní komunikace. Do pár let bude mít tato generace největší nákupní potenciál. A svoje spotřebitelské chování si vezme s sebou.
Zdroj: shutterstock.com
3. USER GENERATED CONTENT
Novela zákona o ochraně spotřebitele upravuje také používání recenzí od spotřebitelů. Značky mají nyní povinnost informovat, jak ověřují pravost recenzí. Ve výsledku se tak očekává, že recenzí bude v online prostoru méně.
V kontextu této novely zákona a také poptávky po autenticitě dává smysl podporovat User Generated Content (UGC) nebo rovnou upřímné hodnocení značek a produktů na profilech uživatelů. A aktivně k nim vyzývat. Víte, že 43 % generace Z by bylo ochotno sdílet uživatelskou recenzi na produkt? Spotřebitelé si skutečně cení a více věří názoru influencera v podobě holky nebo kluka odvedle.
4. PŘEDPLATNÉ ANEB PLATIT ZA OBSAH JE UŽ BĚŽNÉ
Meta už oznámila brzkou možnost placených odběrů a mezi tvůrci roste popularita věrnostních platforem jako Pickey, Substack nebo HEROHERO. Obsah založený na předplatném nabízí tvůrcům způsob, jak se přímo spojit se svým nejvěrnějším publikem. Nabízí exkluzivní přístup k extra hodnotnému obsahu a nemusí se tolik vázat na příjmy z reklam / spoluprací. Značka může sponzorovat specializovaný obsah tvůrce pouze pro předplatitele nebo jinak oslovit úzkou komunitu předplatitelů.
Předplatné se navíc netýká už jen tvůrců. Elon Musk zavádí Twitter Blue, který s placeným fee 8 USD měsíčně přináší kromě modrého štítku uživatelům také spoustu výhod. Od předplatného si slibuje zvýšení příjmů a snížení závislosti na výnosech z reklam. A Twitter následuje také Meta. Díky předplatnému za necelých 12 USD měsíčně by se mohly značky dočkat lepší dohledatelnosti, posílit brand safety a zároveň získat přímý přístup k zákaznické podpoře Meta.
5. UMĚLÁ INTELIGENCE
Nástroje pro tvorbu s umělou inteligencí (AI) začínají měnit způsob, jakým tvoříme, spolupracujeme a komunikujeme. Rychlost, s jakou se nové AI modely, platformy a vylepšení dostávají na svět, nelze ignorovat. Microsoft má vylepšený Bing, vyšla nová verze Midjourney, OpenAI zase uvedla další nový model ChatGPT a dokonce i Google ukázal AI funkce pro své vlastní aplikace. Není na co čekat. Je na nás všech, abychom dokázali posoudit dopad AI na klíčové marketingové kompetence a sebrali čas a odvahu do toho jít naplno.
Vzhledem k dynamickému vývoji umělé inteligence se rozhodně doporučuje přístup „testujte a učte se“. Smyslem nebude “jen” využívat AI na tvorbu copy, ke konzultaci performance strategií nebo na vygenerování obrázků. Bude nezbytné mít v týmu nadšence, kteří vědí, jak s umělou inteligencí mluvit a jak jí zadat práci, aby nám pomohla. Vývoj umělé inteligence navíc klade na všechny obchodníky velké nároky, abychom vystoupili z davu (protože AI generuje očekávaná doporučení) a vytvářeli rozpoznatelná řešení šitá značkám na míru.
Podívejte se, co nám odpověděla AI na otázku: Jaké jsou trendy v social media marketingu pro rok 2023?
Tak co, trefila se?
6. AR / VR SVĚT
Budoucnost AR (Augmented reality) / VR (Virtual reality) bude v personalizovaných, dostupných a dobře navržených zážitcích. Odborníci odhadují, že do 3 let se dočkáme brýlí s AR funkcemi LTE, které se stanou alternativou chytrého telefonu. Proč tomu věnovat pozornost? Marketingové strategie založené na rozšířené realitě mohou nejen zlepšit zapojení publika a čas strávený se značkou, ale také zvýšit pravděpodobnost nákupu.
Budoucnost v rozšířené realitě a metaverse světech vidí hlavně Meta, která už nyní pracuje s digitálními avatary, zavádí AR / VR a 3D reklamy a hlavně posiluje povědomí o svém VR sociálním vesmíru Meta Horizon Worlds, který by měl být platformou pro virtuální sdílení zážitků, setkávání s přáteli a hraní her.
7. INFLUENCEŘI
Ano. Pořád jsou relevantní. Celý trh s influencer marketingem se výrazně profesionalizuje. Bez pořádného briefu a dodržení všech legislativních náležitosti ani nezačínáme. Už je standardní influencerský obsah zapromovat mediálním rozpočtem s vybranou cílovkou i optimalizací. Značky už se tolik nesoustředí na ulovení té největší celebrity, ale do výběru vstupuje hned několik dalších relevantních faktorů.
To dává prostor třeba menším niche influencerům, často zástupcům určité profese – od psychoterapeutky, dentální hygienistky až po učitelku. V tvorbě contentu nejdou jen po povrchu daných témat, ale přináší veřejnosti nové informace a behind the scenes z jejich oboru. Virtuální influenceři pomalu, ale jistě začínají ovládat sociální sítě, firmy samotné tak reagují na špatné zkušenosti s těmi reálnými influencery a mají zde prý lepší kontrolu nad výstupy.
A jaké trendy bychom na sítích měli aplikovat my?
Stejně jako u módních trendů si musíme položit nejprve otázku: A bude to platit taky pro moji značku?
Než začneme následovat další trend nebo inovaci, nejdříve se zamysleme nad tím, jak budou fungovat pro naše cíle, cílovou skupinu a message, kterou chceme komunikovat. V centru má být člověk a jeho potřeby. Naplňujeme je?
Pokud se v aktuálních trendech nestíháte orientovat, rádi vám (nejen) se správou sociálních sítí pomůžeme.
Zdroje dat: GWI, Truelist, mPanel GroupM
Autorkou článku je
Martina Vaculíková
Head of Social media