Doby, kdy byli chatboti novinkou, jsou již dávno pryč. I přesto tento nástroj může přinést mnoho zajímavých a pro uživatele stále neokoukaných možností pro firemní komunikaci.
Jistě dnes jen těžko budeme hledat uživatele, který se s chatbotem v jakékoliv podobě nesetkal. Téměř na každém e-shopu na vás během prvních pár sekund vyskočí chatovací okno s nabídkou pomoci nebo třeba žádostí o přímý kontakt.
Z marketingového hlediska je chatbot stále velmi zajímavou alternativou komunikace. Mnohdy si uživatelé ani neuvědomují, že na druhé straně si s nimi nepíše reálná osoba ale právě chatbot. Takový chatbot je skvěle použitelný nejen pro výběr zboží nebo služby, může ale poskytovat řekněme i sofistikovanější poradenství v oblasti financí, informovat vás o aktuálním dění, nebo vám pomoci s hledáním toho pravého protějšku.
U každé chatbotí strategie je nejprve nutné ujasnit si cíl, kterého chceme dosáhnout. Stejně důležité je uvědomit si problém, který cílová skupina reálně řeší. Například u chatbota objednávajícího jídlo, je na první pohled patrný problém “mám hlad”. Půjdeme-li ale hlouběji, opravdovým problémem je fakt, že dotyčný nemá čas vařit ani se dlouze zabývat tím, kde si jídlo obstará. V tomto případě je užití chatbota přesně to, co náš hladovějící potřebuje, během pár minut si objednávající vybere pizzu podle chutí, zadá svoji adresu a pak už jen čeká na kurýra – rychlé a efektivní.
Suchej únor využil chatbota trochu jinak
V kampani Suchej únor (výzva, která již sedmým rokem provádí osvětu o škodlivosti alkoholu) pro Zdravotní pojišťovnu ministerstva vnitra ČR jsme chatbota využili neotřele, cílem bylo v první řadě podpořit účast na 28 denní výzvě bez alkoholu.
Dále pak podporovat a motivovat zúčastněné, nabízet jim “suché” zdravé alternativy alkoholických nápojů, zdraví prospěšné aktivity a doporučení pro zdravý životní styl. Další motivací k zapojení, byla i soutěž o věcné ceny pro účastníky po skončení výzvy. K tomu všemu jsme využili chatbota Nepita. Nepito dostal vizuální podobu a hrdě na prsou nosil číslo své pojišťovny, komunikoval vždy mile a přátelsky.
Výsledky kampaně Suchej únor
Dosáhli jsme s chatbotem Nepitem výborných výsledků. Pojďme si ukázat pár čísel – open rate, nebo-li míra otevření zpráv od chatbota, byla 99, 4 %. O takové hodnotě se nám může v klasickém e-mailovém marketingu jen zdát. Interakce mezi uživateli byla nevídaná a všichni zapojení se opravdu kampaně aktivně účastnili. Do výzvy se zapojilo 1 178 uživatelů a 81,2 % z nich komunikovalo s botem až do konce kampaně a 61,8 % z nich vydrželo “sušit” až do března. Pouze 5 % uživatelů ukončilo konverzaci. Za celý měsíc jsme odeslali 9 650 zpráv a míra interakce dosáhla 86, 2 %.
Open rate 99,4 %
Do konce vydrželo komunikovat 81,2 % uživatelů
86,2 % Míra interakce
Pouze 5 % uživatelů ukončilo konverzaci
61,8 % uživatelů vydrželo sušit
“Pro mě je to rozhodně výborná cesta pro další kampaně. S propracovaným obsahem komunikace je možné kvalitně, sofistikovaně, ale přitom i velice atraktivně komunikovat s cílovou skupinou.”
– Denisa Kalousková, ZP MV ČR
Autorkou článku je
Markéta Nedvědová
Social Performance Specialist