Fenomén influencer marketing je v dnešní době téměř mainstreamovým pojmem, do kterého investuje velké množství firem nemalé částky.
Jak k influencerům přistupovat?
Pokud se rozhodneme pro influencer marketing, musíme si nejprve před samotným navázáním spolupráce odpovědět hned na několik otázek. Jedna z těch nejzásadnějších zní – Jak influencera vybrat tak, aby korespondoval s filozofií a poselstvím značky či produktu?
V dnešní digitální době sociálních sítí máme nepřeberné množství možností. Na Instagramu se pohybuje přes 2 miliony českých uživatelů, na Facebooku přes 5 milionů. Za influencera by se dalo označit tak obrovské kvantum uživatelů, že z toho jde občas hlava kolem. Důležité je umět mezi nimi rozpoznat ty, kteří umí vytvářet kvalitní a profesionální obsah se skvělým dosahem a potenciálem oslovit relevantní uživatele.
Výkon vs. brand
Je potřeba si uvědomit, že v rámci influencer marketingu investujeme peníze do člověka. Nejedná se o nákup reklamy v tisku nebo o online banner. Influencer nepublikuje předepsanou tiskovou zprávu, ale svůj vlastní názor a příběh. Jeho fanoušci, kteří ho v mnoha případech sledují už roky a rostou s ním, jsou jeho online kamarádi, kteří si rádi nechají doporučit kam vycestovat, jakou kosmetiku pořídit či kde nakoupit vynikající bio marmelády. Nemluvíme tedy pouze o promu, ale hlavně o storytellingu. Výběrem toho nejvhodnějšího influencera docílíte zejména brand awareness, vybudování komunity na sociálních sítích a vzniku autentického obsahu spojeného s vaší značkou.
Správný výběr influencera
Pokud bychom se povrchně zaměřili pouze na viditelná čísla, zdála by se spolupráce s celebritou na Instagramu s vysokým počtem followers nejefektivnější. Při podrobnějším zkoumání však dojdeme k jiným závěrům. Je potřeba se zamyslet, jaké procento fanoušků je pro vás relevantní a kryje se s vaší cílovou skupinou. Ano, české celebrity mají zpravidla velké zastoupení českého publika v rámci svých followers, ale ti je pravděpodobně nesledují kvůli tipům na kosmetické přípravky nebo granule pro pejsky. Pokud chcete tedy například propagovat zmíněnou potravu pro domácí mazlíčky, větší slávu vám pomůže vytvořit mikroinfluencer s 8 tisíci followers, který má pejska, pravidelně s ním tvoří obsah a mezi fanoušky má majitele domácích mazlíčků.
Obecně by se dalo říci, že celebrita s vysokým počtem followers (a dobrým renomé) vám dokáže takzvaně udělat “velké haló”. Je ideální ji zapojit do spolupráce například ve chvíli, kdy chystáte launch nového produktu. Vzpomeňme si například na množství zapojených star-influencerů a celebrit při uvedení e-shopu ABOUT YOU na český trh. Pro dlouhodobou spolupráci ale na místě zvážit i jiné varianty. Proč? Spolupráce s celebritou je zpravidla hodně nákladná. Celebrity sice mívají skvělý dosah, ale nejsou s vaší značkou kompatibilní. Relevance jejich obsahu pro značku bývá nízká a jejich vztah s publikem není zdaleka tak blízký jako u zmíněných mikroinfluencerů.
Mikroinfluenceři mají naopak o poznání nižší dosah. Zato dokáží za málo peněz udělat velkou parádu. Mají velmi blízký vztah se svými fanoušky, jejich příspěvky jsou tedy považovány za důvěryhodné. Často se již sami zaměřují ve své tvorbě na konkrétní témata – ať už je to cestování, lifestyle nebo beauty tematika. Pokud zvolíte správného mikroinfluencera, bude pro vaši značku relevantní a jeho příspěvky nebudou působit jako “pěst na oko”.
Konference Influencering
Porovnání spolupráce s menšími influencery a celebritami bude téma, kterým si dovolím otevřít diskuzi v rámci konference Influencering, která proběhne 16. 10. 2019. Nastíním, jak s influencer marketingem pracujeme ve Fragile a poradím vám, jak si spolupráci pohlídat tak, aby byla pro vaši značku co možná nejpřínosnější.
Autorkou článku je
Lucie Kučerová
Influencer Marketing Specialist