Pět neuvěřitelně jednoduchých způsobů, které prověří vaše texty
Slovní vatou, co plní akorát mezeru mezi deadlinem a dobrým nápadem, už nikoho neohromíte.
Pojďme si tedy dát textovou dietu a jít rovnou na věc. Pokud vás čeká mise s cílem dobýt srdce a peněženky zákazníků, prověřte nejprve účinnost svých reklamních textů.
Mně se osvědčila tahle prověrka, zkuste si ji. Držím vašim sloganům palce. Ale jenom tak dlouho, dokud je zase nebudu potřebovat na mezerníku. 🙂
1) Nechte váš text přečíst někoho, kdo je mimo
Sedněte si ke kolegovi, co je mimo kontext a řeší úplně jiné věci, než jsou písmena. Bez varování mu práci ukažte a pozorujte jeho i sebe. Tápe, i když se kvůli vám fakt snaží větu pochopit? Běžte psát dál, tohle nebude fungovat. Na oslovení zákazníka máte tak jednu sekundu. V bannerové džungli nikdo nemá chuť nad vaším textem přemýšlet tak, jako před chvílí Jarda z finančního. Váš text zapadne.
A co vy? Máte nutkání svůj text Jardovi vysvětlovat? Začínáte mít náběh na větu typu „…jakože vtípek, víš?”, nebo “Tohle je narážka na…“?
Pak doporučuji jít zpátky ke klávesnici. A psát dál…
2) Hlavně neodevzdávat!
Dílo dopsáno? Super! Nikomu nic neodevzdávejte a běžte si pro svačinu. Pak se vraťte a hrajte si na to, že text, co jste nedávno dopsali, je od někoho jiného. Pomůže vám to zahodit ego a nutkání „hlavnětomítzkrku“. Už vám vaše práce nepřijde zase tak úderná a geniální? Schroupejte tu sváču a jděte psát dál… Nebo naopak? Těší vás i napodruhé? Gratuluji! Odevzdání se blíží.
3) Čtěte nahlas
Text by měl ladit i nahlas. Jazykolam? Doporučuji vymyslet hladší variantu. Ještě další kapitolou je tvorba samotných názvů služeb a firem, kde může být zákazník často i cizinec. Tam se krkolomnost neodpouští.
4) Prověřte, že vaše myšlenka je opravdu vaše
Někdy se vám povedené kampaně a slovní obraty dostanou pod kůži tak, že si na chvíli můžete myslet, že to jsou nápady vaše. Tohle platí zejména pro reklamní slogany. Jakoukoliv myšlenku na text kontrolujte, abyste zbytečně nerozpracovali claim, který už používá někdo jiný.
5) Zapojte svou „dirty mind“ dřív, než to udělá někdo jiný
Platí často pro výzvu k akci. Kdo nikdy nenapsal CTA ve stylu CHCI TO HNED, neví, co je hanba.
Před odevzdáním se zamyslete, jestli vaše výzva není spíš výzva k červenání.
Konzumujme a tvořme kvalitní obsah. Ať nejsme přesyceni slovní vatou. Tou se dobře nenajíme.
Autorem článku je
Klára Stehlíková
Copywriter