Jsou to opravdu jen na technologiích závislí lenoši, co nic nevydrží?

O generaci Z (nejen) v oboru komunikace slýcháme v poslední letech stále častěji.
Jak by taky ne – jsou to nastávající tahouni světové ekonomiky a v budoucnu i klíčoví hráči při marketingových a nákupních rozhodnutích. Není proto divu, že se na ně obrací pozornost stále více společností. 

Rádi byste tuto mladou generaci lépe pochopili i vy? Pro začátek si pojďme rozebrat několik stereotypů, které si o generaci Z v současné době možná sami vytváříte a které vám mohou bránit v efektivní komunikaci s touto cílovou skupinou.

Milí marketéři, podobně jako ostatní generace je nemůžete zaškatulkovat do jedné univerzální homogenní škatulky. Jejich zázemí, životní přesvědčení a hodnoty jsou rozdílné.

generace-graf

1. stereotyp: Generace Z tráví celý den na telefonu

Začněme stereotypem, že všichni zoomeři jsou celý den přilepení k obrazovkám. Ano, jistě, generace Z miluje technologie a zejména svůj život na sociálních sítích, ale to neznamená, že se nedokáže odpojit a užívat si i reálného světa. Snaží se totiž o rovnováhu v životě. Technologie pro ně navíc nejsou jen prostředkem zábavy – využívají je k setkávání se svými přáteli i ke vzdělávání. Věděli jste třeba, že generace Z už dávno nesleduje na TikToku jen vtipná videa se zvířátky, ale učí se zde o vědě s Billem Nye nebo si zde vyhledává potřebné informace, obdobně jako v encyklopedii nebo na Googlu?

2. stereotyp: Generace Z nikdy nebude schopna skutečné práce

Často se také říká, že mladí lidé z generace Z jsou líní a v životě nebudou schopni získat skutečnou práci. 
Právě naopak! Generace Z je ve skutečnosti plná pracovitých a ambiciózních mladých a podnikavých lidí, kteří stojí za velkými i malými značkami. Není to lenost, jen snaha najít nové způsoby. Zároveň nejsou ochotni spokojit se s prací, která neodpovídá jejich hodnotám nebo jim neumožňuje život mimo zdi kanceláře.

GenZ-preference-prace

Zdroj: TalentLMS

3. stereotyp: Generace Z nic nevydrží

Nechci vůbec začínat s tím, že generace Z je ve skutečnosti jen banda přecitlivělých jedinců, kteří nesnesou kritiku. Ve skutečnosti, možná i vlivem zásadních světových událostí z posledních let, které ve velké míře formovaly jejich psychiku (pandemie, válečné konflikty, ekonomická krize, globální oteplování… vyberte si), jsou vlastně relativně houževnatí a odolní. Vyrostli ve světě, který se neustále mění a je plný výzev, takže vědí, jak se přizpůsobit a vytrvat.

4. stereotyp: Generace Z se nestará o svět kolem sebe, hledí si svého

Často se říká, že mladí lidé této generace nevěnují pozornost politice ani jiným společenským tématům a raději se zaměřují na své osobní zájmy či zábavu. Opak je však pravdou – podle řady výzkumů generace Z vykazuje vysokou míru aktivismu a zájmu o společenské otázky. Mnoho mladých lidí z generace Z se navíc aktivně zapojuje do různých organizací nebo hnutí, aby pomohli změnit věci, které je trápí, a aby bojovali za své ideály. Příkladem je například hnutí Fridays for Future, jehož prostřednictvím mladí lidé po celém světě upozorňují na klimatickou krizi.

5. stereotyp: Generace Z se stará o planetu a vybírá si pouze šetrné výrobky

Ačkoli se generace Z velmi zajímá o otázky životního prostředí a udržitelnosti, rozhodně se nedá říci, že by kupovala výhradně ekologické produkty. Je třeba vzít v úvahu, že se stále jedná převážně o mladé lidi bez vysokého příjmu, kteří (i když často neradi) sklouzávají k nákupu levnějšího zboží kvůli omezeným finančním možnostem. Generace Z také miluje trendy, které udržitelné značky často nesledují. Řada mladých lidí se tak nechává zlákat marketingem řetězců rychlé módy v čele s e-shopem SheIn, který je v současnosti jedním z nejvyhledávanějších na Googlu a v prodejích předstihl řadu svých konkurentů, jako jsou H&M, Zara a Forever 21.

GenZ-less

Zdroj: shutterstock.com

Než začnete plánovat kampaň, zkuste se nejprve vymanit ze stereotypů a podívejte se, co skutečně charakterizuje a zajímá generaci Z. Jen tak ji dokážete efektivně oslovit. Kde hledat inspiraci? Přece v jejich přirozeném prostředí, na sociálních sítích! Praktické rady, jak oslovit mladé lidi, jsme probrali v článku Generace Z očima marketingu, který vznikl pro Mediář.cz.

Další zdroje dat: The New York Times

tereza-pospisilova

Autorkou článku je
Tereza Pospíšilová
Influencer Specialist

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a sledujte tak pravidelně novinky ze světa Fragile.