Persony jsou jedním z nejdůležitějších faktorů, které ovlivňují, zda váš web bude úspěšný na internetu. Pokud persony neřešíte, dřív nebo později narazíte, návštěvníci vašeho webu se nestanou zákazníky a veškerá placená reklama vám bude k ničemu.
Co jsou persony?
Persona je fiktivní profil vašeho typického zákazníka. Je to vaše cílová skupina, která je rozšířená a zaměřená na konkrétní lidi.
Nestačí jen říct: „Moje cílová skupina jsou mladí lidé ve věku 20-26 let, vysokoškoláci.“ Musíme jít více do hloubky, aby jsme pochopili chování každého jednotlivého (typického) zákazníka.
O personách prezentoval i Marek Prokop:
Jak dělat persony
1) Výzkum
– nejlepší cestou je mít nějaké konkrétní data, z kterých můžete vycházet. Můžou to být dotazníky, komunikace na sociálních sítích nebo jen obyčejný rozhovor se zákazníkem.
2) Buďte konkrétní
– zjistěte si co nejvíce informací o svých zákaznících. Některé informace se můžou zdát zbytečné, ale jen do té doby, dokud nezačnete dělat detailní obsahovou a marketingovou strategii, tehdy se budou hodit i zdánlivě nedůležité informace.
3) Méně je někdy více
– záleží na konkrétním oboru a segmentu, ale ideální je mít tak 2-3 persony, které se mezi sebou liší.
Může to být např:
1. persona – Jarda (podnikatel – 45 let)
2. persona – Eva (studentka – 22 let)
3. persona – Zbyněk (manager – 30 let)
To jsou 3 persony, které se budou výrazně lišit v chování na internetu. Protože Jarda s velkou pravděpodobností nebude mít profil na facebooku, Eva bude používat spíše google než seznam a Zbyněk nebude mít čas číst zdlouhavé články v magazínech.
4) Zjistěte, kde se persony pohybují na internetu
– jakmile si sepíšete všechna místa, kde se může vyskytovat vaše persona (potencionální zákazník), tak máte napůl cesty vyhráno. A že těch míst není málo: Diskuse, magazíny, eshopy, sociální sítě, wikipedie, videa, prezentace, obrázky, vyhledávače, záložky, seznamky, zábavné servery, soutěže, atd.
5) Zvolte strategii
– jakmile máte hotové persony, je načase zvolit vhodnou strategii. Každá strategie má své pro a proti, proto je dobré si říct na začátku, jaké jsou k dispozici finance a časové možnosti. Například obsahová strategie není tak finančně náročná, ale stojí hodně času, úsilí a výsledky se neprojeví hned. Naopak třeba u PPC reklamy se projeví výsledky ihned, ale je to kanál, který musíte neustále dotovat penězi.
Příklad persony
- Jméno: Aleš
- Věk: 28 let
- Místo: Praha
- Vzdělání: Vysoká škola ekonomická – Ing.
- Práce: Account manager ve velké firmě zaměřující se na prodej IT techniky
- Stav: ženatý s partnerkou Janou – 26 let, na mateřské
- Děti: 1 dítě (4 měsíce)
- Koníčky: Internet, kolo, fitness, tenis, setkávání s přáteli, turistika, golf, kvalitní jídlo a pití.
- Životní cíle: Vybudovat si postavení a stabilní zázemí ve firmě, zajistit rodinu, koupit barák za Prahou.
- Proč je naší cílovou personou:
- Stavíme domy na klíč a Aleš chce koupit barák. Je velmi vytížený a nemá čas řešit konkrétní detaily stavby domu. Můžeme mu vyjít vstříc tím, že dle jeho představy všechno zařídíme.
Takto můžete pokračovat do dalších detailů, které pomohou pochopit starosti a myšlení vašeho potencionálního zákazníka.
Nepodceňujte persony. Vaši zákazníci jsou reální lidé, kteří chodí na internet, aby uspokojili nějakou svojí potřebu nebo nedostatek. Vzhledem k tomu, že obchod probíhá přes internet svádí to k představě, že prodáváte produkt někomu anonymnímu, ale není to tak.
Smyslem marketingu by nemělo být přesvědčovat ostatní, že si musejí koupit váš produkt. Smyslem by mělo být najít takové lidi, kteří produkt skutečně chtějí a potřebují.
Autor: Daniel Gottwald