Každá nejasná doba je zároveň i příležitost, využijte ji
Naši klienti se k nám obrací v nejistotě, která je vyvolána řadou omezení kvůli nouzovému stavu. A my jim vždy radíme to stejné – každá krize je i příležitost. Pokud dokážete vy za váš brand pohotově reagovat na dění ve společnosti a přinést přitom něco prospěšného, co můžete pro ostatní udělat, lidé to ocení. Vaše značka může tento pozitivní vztah posunout o několik úrovní do popředí zájmu a podpořit její pozitivní vnímání.
Připravili jsme pro vás výběr několika inspirativních značek, které na nic nečekaly a reagovaly hned. Díky své pohotovosti jsou leadery v nynější “nouzové” komunikaci a ostatní se od nich mohou učit.
První, kdo na sebe v ČR pozitivně upozornil, byla MUDr. Soňa Peková z Tilia Laboratories, když se sama proaktivně připravila na to, jak virus testovat. Zkrátka byla připravena v pravou chvíli na to, co je její profesí a díky zájmu novinářů vzbudila pozornost veřejnosti – ta ji a ostatní soukromé laboratoře pak podpořila a dnes jsou s dalšími desítkami soukromých zařízení zapojení do testování.
Z naší online marketingové branže přispěl na pomoc Seznam, který nabídl pomoc ohroženým firmám a živnostníkům v rámci programu Nenecháme Vás v tom, který nabídne mediální prostor v hodnotě 100 milionů Kč. Globálně se přidal i Google, který poskytl uživatelům G Suite videokonference premium Hangouts Meet zdarma. Našim klientům, kteří jsou pandemií postiženi, pomáháme ve Fragile získat podporu od Googlu, Seznamu a Facebooku určenou pro menší a střední společnosti.
Do výroby roušek se pustilo kromě spousty dobrovolníků i několik známých značek, např. Brašnářství Tlustý, VASKY, BEWOODEN, Pietro Filippi a místo značkových košil je šije i Le Premier.
Šéfkuchař, restauratér a provozovatel podniků Next Door, Imperial a Divinis – Zděnek Pohlreich – vaří obědy pro záchranáře, hasiče a policii v rámci projektu Vaříme nepostradatelným. Všechny tyto brandy a osobnosti pochopili, že na situaci je třeba aktivně reagovat nabídkou své odbornosti a specializace.
Jak na situaci reagovaly velké globální brandy?
Obvykle na svých sociálních sítích. Profily se plní poděkováním, povzbudivými videi i návody, jak se chovat v době koronavirové krize. Například ŠKODA AUTO přišla s brandovanou rouškou na svém modelu Octavia.
Další automobilové značky se pak připojily reakcí ve video příbězích.
Není to prvoplánově marketing. Je to firemní vize
Pojďme si projít detailněji příklad aktivního zapojení značky českého výrobce 3D tiskáren Prusa Research. Už v polovině února firma indikovala, že je koronavirem silně ohrožena, protože je závislá na dovozu součástek jejich produktů od sedmnácti čínských dodavatelů a zásoby má jen na několik týdnů. Tím to mohlo skončit. Josef Průša se ale místo pasivního čekání pustil do přípravy na boj s nákazou.
Ještě v době kdy převládal názor, že jde jen o obyčejnou chřipku, připravili ve firmě veškerá bezpečnostní opatření: zavřeli komunitní dílnu, zrušili účast na výstavách a vytvořili leták s vysvětlením jak předcházet nemoci a dali ho obrandovaný volně k distribuci. Zavedli opatření pro bezdotykovou obsluhu zákazníků a zaměstnancům, kteří pracovali v kancelářském režimu doporučili home office. Díky informačnímu náskoku, vlastní potřebě a přístupu „vytvoř si sám“, začali vyrábět vlastní dezinfekční mýdlo.
Hlavním přínosem, který byl mediálně nejvíce vidět, byl návrh a výroba ochranných štítů pro zdravotníky v první linii. Prusa Research přislíbil, že věnuje zdarma 10 000 kusů pro Ministerstvo zdravotnictví a manuály na výrobu uvolnil pro další zájemce z 3D komunity. Klobouk dolů a velká úcta. Taková společnost má oproti korporacím výhodu v tom, že se rozhoduje a schvaluje si vše sama, je proaktivní a firma je komunitní ze své podstaty.
Já osobně mám jasno, u koho si budu kupovat 3D tiskárny a koho budu osobně vždy doporučovat. A v tom je to kouzlo! Všechny kroky, které značky volí, mají původ ve vizi dané společnosti (nebo by aspoň měly!). A s touto vizí se ztotožňují nejen její zaměstnanci, ale i jejich zákazníci. Ti na podobně upřímné aktivity brandu budou s láskou vzpomínat ještě hodně dlouho.
Jsme ve výjimečné situaci, jejíž dopady na společenský život jsou mimořádné. Je potřeba reagovat vyjímečně a fungování občanské společnost podpořit.
Ty brandy, které to pochopily, našly zasloužené sympatie a získaly pro sebe mediální prostor ať už v online médiích nebo i v hlavním TV zpravodajství.
Autorem článku je
Leoš Špachta
Sales Director