Nástroj, který se vyplatí nejen v krizovém období
Zadržet dech bez hlubokého nádechu. Asi tak nějak by se dal popsat aktuální stav u mnoha podnikatelů a firem. Jak dlouho se dá vydržet bez nádechu je asi jasné. Jak dlouho vydrží tato situace nevíme a musíme se spokojit alespoň s improvizačními scénáři v podnikání.
Co když žádné nemáme, co když za současné situace náš business prostě stojí, má smysl do něj investovat? Investujte alespoň tak, abyste si udrželi kontakt se svými zákazníky a ideálně oslovili i další, které ve světlejší budoucnosti oslovíte znovu.
Neztrácejte kontakt se zákazníky
Jak docílím za málo peněz hodně muziky? Aneb za malou investici co možná nejefektivnější zásah? A jak neztratit kontakt se zákazníkem? Jak si nenechat konkurencí převzít zákazníky? Hlavní je především udržet si kontakt! Vyzkoušejte inzerci v YouTube, která právě takový účel splňuje.
Proč zrovna nyní a proč zrovna YouTube?
Jak správně zacílit?
Ponořme se společně do YouTube kampaní. Jako první bychom doporučili oslovit stávající zákazníky přes tzv. remarketing (tedy ty, kteří už byli na vašich stránkách, nebo na nich vykonali nějakou akci).
Další retenční krok by mohl být i na databázi vašich klientů (pakliže máte větší množství e-mailů vašich klientů – v řádech tisíců, můžeme reklamu zobrazovat také jim).
Těmito cíleními jsme již oslovili všechny vaše zákazníky/návštěvníky a zaměřit se můžeme i na budoucí cíle – tedy oslovování zákazníků nových.
Tady by bylo dobré se zaměřit na „výkonnostnější“cílení. Tím je tzv. cílení “custom intent” které funguje na základě toho, co uživatelé vyhledávají ve vyhledávací síti za cca posledních 7 dní. Tedy pokud třeba hledali vybavení na lyže, zahrneme tato klíčová slova v cílení a těmto uživatelům se bude zobrazovat reklama na YouTube.
A jaký formát zvolit, aby to pokud možno generovalo i tržby?
Jednoznačně formát YouTube 4Action. Kde je vhodné začít s maximalizací konverzí a pokud kampaň přináší dostatek konverzí, tedy alespoň 35–50 konverzí týdně, můžete zkusit pustit experiment na cílení CPA.
Napadá vás několik ‚ALE‘?
„YouTube mě nyní nezachrání, potřebuji hlavně tržby.“
Je pravda, že YouTube nebýval primárně kanál, který nosí tržby – i když už to dnes není úplně tak pravda. Jelikož dnes už máme na výběr z více formátů a některé jsou i výkonnostní. Nicméně nyní chceme především zachránit situaci a neztratit kontakt s trhem.
Kolik je třeba investovat, aby to mělo smysl?
Můžete začít s málem a zkusit například oslovit právě stávající zákazníky s rozpočtem 5 000 Kč, se kterým při aktuální ceně za zhlédnutí dosáhnete až 50 000 zhlédnutí. Přizpůsobte video tak, aby bylo i prodejní, nejen brandové. Nabídněte svým zákazníkům nějaké výhody, akci, nové produkty apod.
Jak reagují ostatní? Není teď vysoká konkurence, když roste konzumace videí právě na YouTube?
Právě naopak. Inzerenti většinou omezují komunikaci a často zapomínají právě na udržení kontaktu. Dle našich výsledků napříč velkou klientskou základnou můžeme pozorovat snižování cen za inzerci, a to platí i na jiné kanály. Například ve vyhledávací síti klesla cena za klik v průměru o 9 % – jsou však velké rozdíly mezi segmenty. Například pro oblast spa klesly ceny o více než 20 %.
Nemáme YouTube kanál ani video
Založení YouTube kanálu není náročné a rádi vám s tím pomůžeme. Ani videotvorba pro nás není problém. Máme šikovný kreativní tým, který má za sebou řadu úspěšných video produkcí. Mrkněte se na krátkou ukázku. Chápeme aktuální situaci, která se finančně dotýká mnoha z vás. Produkce videa tak může být i levnější přes tzv. “Video Builder” – nástroj, který máme díky podpoře Googlu, protože jsme jedním z klíčových Google partnerů.
Jak by měla reklama na YouTube vypadat a co by měla obsahovat?
Prvních 5 vteřin rozhoduje
Jelikož většina YouTube formátů je přeskočitelná po 5 vteřinách, dejte do nich to hlavní. Tedy především váš brand a co je hlavní zprávou daného videa. Proč? Protože i když uživatel přeskočí, tak si i přesto váš brand může zapamatovat. Dle našich statistik z Brand Liftu, (nástroj od Googlu na měření dopadu zapamatování si značky po zhlédnutí videa) jsme u mnohých klientů s překvapením zjistili, že uživatelé, kteří přeskočili reklamu, si ji zapamatovali a uvedli, že reklamu viděli. A jelikož se ve videoreklamě platí za zhlédnutí, tak při přeskočení reklamy neplatíte nic. Není tedy skvělé, že se můžete vrýt uživatelům do paměti zdarma? To je však možné jen tehdy, když využijete prvních 5 vteřin naplno!
Viditelné logo po celou dobu
Vůbec se toho nebojte a mějte logo viditelně ve videu po celou dobu. Zapamatování má tak výrazně vyšší efekt.
Video reklama není televizní reklama
Přistupujte k divákům na YouTube tak, jako by to byly netrpělivé děti. Musíte získat jejich pozornost, neustále je něčím překvapovat, aby vydržely co nejdéle a vy tak předali co nejvíce informací. Nezapomínejte i na hudbu, která má velký vliv na to, jestli se nám video líbí či nikoliv. Největších úspěchů dosahují videa, která jsou nápaditá či humorná – pokud se vám i toto povede, můžete dosáhnout i virálního efektu. A v neposlední řadě by video nemělo být příliš dlouhé 30 sekund bohatě stačí. Záběry by měly být dynamické – doporučuje se maximálně 2sekundové.
Třešnička na dortu
Do YouTube videa je možné přidat i různé doprovodné prvky. Jedním z nich je tzv. companion banner, což je banner o velikosti 300×60, který je zobrazen po celou dobu přehrávání a zvyšuje tak povědomí o značce. Nově je možné do videokampaní přidat i rozšíření o podstránky, což v praxi jsou další řádky s textem, které se zobrazí pod videem. Čili další zdroj návštěvnosti na váš web, který se vždy hodí. Video může využívat i různé interaktivní prvky jako prolinkování na jiné video, závěrečná obrazovka, nákupní karty aj. U těchto interaktivních prvků je důležité působit přímočaře a srozumitelně.
Toto jsou základní pilíře, kterých byste se měli držet při tvorbě videí. Velmi rádi vám pomůžeme ať už se samotnou produkcí videí či s konzultací. Mnohdy se stává, že když spravujete dlouho jednu značku, tak už k vám zajímavé nápady hůře přichází. Proto vám můžeme nabídnout nový přístup.
Autorkou článku je
Lucie Ondrová
Performance & Branding Specialist